Mitt første døgn som enslig reisende

Language Specific Image

Dere som reiser alene. Dere kryper gjennom utallige byer, land og kontinenter, og dere er værbitte, gatekyndige vandrere av ypperste klasse. Dere vet forskjell på Kanpai og Yamas, dere er ikke redde for å gå ut og spise alene, og dere har minst 10 forskjellige turistvisum som pryder sidene i det forslitte passet deres. Men, unge herrer, vi begynner alle et sted.

Spol tilbake. Veldig langt tilbake. Bare de første 24 timene. Hva opplevde du den første dagen du reiste alene? Var du redd? Opprømt? Ble du lurt av en flyplasstaxi? Hvem møtte du? Hva gjorde du? Bortsett fra å sove i 12 timer, selvfølgelig.

Det er på tide å fange soloreisende når de er på sitt mest sårbare. Vi har gått gjennom kontaktlisten vår for å be så mange nomader som mulig om å fortelle om sine første opplevelser alene. Her er hva som skjedde på deres aller første dag som enslige reisende, som er like mye ærefryktinngytende som grøssende.

Maya – Koh Tao, Thailand

@mayaaahhh

Vi skriver 2016. jeg er 19 år gammel og i alvorlig søvnmangel etter tre flyreiser etter hverandre til Koh Samui i Thailand. Jeg venter på båten til Koh Tao. Jeg klamrer meg fast til en fersk melonsmoothie mens mengden av backpackere myldrer rundt meg som bier. De kasserte ryggsekkene våre smelter sammen til en tilfeldig haug av khakigrønne og elektriske blåfarger. Endelig begynner jeg å føle meg rolig.

Jeg planla min første solotur i løpet av friåret. Folk på college hadde i all hast delt seg inn i reiseteam, ivrige etter å planlegge det perfekte “Gap Yah”-eventyret med et velkjent vennskapsteppe som trøst. Som en selverklært ensom ulv – og dessuten en temmelig engstelig en av slagsen – hadde jeg bestemt meg for å reise alene. Jeg valgte backpackingens ekvivalent til et inngangsrusmiddel: Thailand.

Jeg ankommer øya etter mørkets frembrudd, før jeg blir stuet inn bak i en pickup sammen med seks andre backpackere. Det er noe spesielt magisk ved å kjøre gjennom jungelen med den varme natteluften piskende mot ansiktet. Med jevne mellomrom kommer vi forbi en kafé eller bar som ligger inneklemt i løvverket; de ruvende trærne lyser opp i elektriske farger, og den varme summen av musikk og samtaler omgir stedet med et berusende skjær. Vi løper rundt øya i timevis, mens vi jubler og ler som gale.

Da jeg endelig kommer frem til betongkuben som skal bli mitt hjem, oppdager jeg at det selvfølgelig ikke er aircondition. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg nå vet hvordan det føles å være inne i en ovn. En kombinasjon av jetlag og utålmodighet får meg til å forlate min personlige ovn ved ett-tiden på natten. Jeg snubler søvnig ned trappene, og den klissvåte natteluften frister til svetteperler i nakken. Jeg går forbi trehyttene og mopedene som står stablet på rekke og rad, ned til stranden. Utenfor en bar i sanden sitter noen unge mennesker og drikker leo-øl og spiller kort. Det er nesten for lett å bli med dem. Så der satt jeg. Endelig hadde jeg gjort det. Jeg kjenner sanden mellom tærne og ser lysene fra fjerne fiskebåter blinke i horisonten.

Jo – Bangkok, Thailand

@johannaw

Jeg valgte Thailand som min første soloreise, i den tro at det var en god grunn til at alle backpackerne før meg valgte Sørøst-Asia. Da jeg sto på London Heathrow flyplass og vinket farvel til venner og familie, visste jeg at jeg sa farvel til livet slik jeg kjente det. Jeg forsøkte å løfte den altfor tunge ryggsekken min og kjempet med en berusende blanding av spenning, angst og tristhet, og det føltes surrealistisk å vite at jeg ikke skulle komme tilbake før om et drøyt år. Da jeg landet i Bangkok og tok inn på et billig hotell (en nybegynnerfeil, jeg hadde ennå ikke oppdaget vandrerhjemmenes magi), skypet jeg med familien og gikk til sengs. Når jeg ser tilbake nå, ser jeg at jeg hadde forlatt mitt gamle liv, men ennå ikke begynt på mitt nye – den perioden var den desidert tøffeste på alle reisene mine.

Neste morgen skinte solen, og Bangkok var full av fargerike reklameplakater, pipende drosjer og mange smil. Jeg gikk til SAC Gallery og fordypet meg i thailandsk kunst. Det å ha et mål med den første dagen min hjalp meg virkelig; å finne galleriet gjorde at jeg ikke vandret rundt uten mål og mening, og jeg kunne bruke så mye tid jeg trengte på å akklimatisere meg uten å bli observert. Den kvelden møtte jeg et annet backpackerpar mens jeg ventet på en Pad Thai, og de fortalte meg om den sosiale gleden ved vandrerhjemmene. Noen dager senere reiste vi sammen på det beryktede toget til Chiang Mai, og jeg så meg aldri tilbake.

Reis – Venezia, Italia

@lovereisandsoul

Første gang jeg reiste utenlands på egen hånd var mildt sagt … et rot. Jeg hadde aldri trodd at det skulle bli problematisk å vandre med en 50 kilos koffert gjennom Venezias brosteinsbelagte gater. Det gikk greit i begynnelsen, men da hjulet brakk av på grunn av den konstante friksjonen og jeg bokstavelig talt måtte slepe og bære bagasjen gjennom hele byen, skjønte jeg at jeg hadde startet min soloreise på feil fot. Hvorfor var det aldri noen som fortalte meg at det faktisk kan være lurt å ha en ryggsekk hvis du skal si at du skal backpacke gjennom Europa i sommer.

I tillegg kunne jeg ikke ha valgt et mer ukomfortabelt par sko å ha på meg fra flyplassen til vandrerhjemmet. Dress-sko. Og ikke hvilke som helst dresssko, men slike som gnisser mot sålen fordi du ikke har sokker på deg. Jeg haltet bokstavelig talt hele veien til H&M for å kjøpe et par sandaler.

Jeg lærte også veldig fort å tro på vurderingene og anmeldelsene reisende legger igjen på Hostelworld! Selvsagt har vi alle våre egne individuelle erfaringer, og én dårlig anmeldelse ødelegger ikke nødvendigvis alt, men når du begynner å få 20-30 dårlige anmeldelser, er det bare å LØPE. Ikke overse et vandrerhjem i Venezia med 4 av 10 stjerner bare fordi det ligger i Venezia. Jeg vet at du sikkert tenker: “Men det er jo Venezia. Så ille kan det ikke være.” Stol på meg, LØP. Din første vandrerhjemsopplevelse fortjener å være full av kjærlighet, liv og latter … ikke veggedyr.

Crystal – Kroatia

@chasing.crystal

For et år siden fikk jeg en vanvittig idé om å reise alene rundt i Europa og Midtøsten på motorsykkel i to år. etter 6 måneder er jeg modigere enn noensinne. Men la oss spole tilbake til de første 24 timene av denne historien. Jeg var en person som aldri hadde bodd alene eller flyttet ut av huset jeg vokste opp i – og jeg er fortsatt mørkeredd. Jeg hadde vært på noen soloturer før, men bare en uke her og der. Jeg hadde aldri begitt meg ut på noe i denne skalaen.

Etter en 11-timers flytur fra California til Tyskland, en 6-timers mellomlanding og deretter en 2-timers flytur til Kroatia, var jeg redd, spent og utslitt etter å ha fraktet 55 kg motorsykkelutstyr over halve verden. Jeg landet i Kroatia om natten og ble umiddelbart svindlet av en taxisjåfør for 800 Kuna (124 USD) for en tur som skulle ha kostet 20 dollar. Til å begynne med brukte jeg Couchsurfing-appen for å finne overnatting. Jeg hadde aldri brukt den før, og var skeptisk til å sette meg i en sårbar posisjon hos en fremmed. Verten min var imidlertid veldig hyggelig, og jeg sovnet raskt ut på sofaen hans i 18 timer. Jeg beveget meg ikke på så lenge at han trodde jeg var død. Da jeg (endelig) våknet, begynte han å lage hjemmelaget mat til meg. Jeg spurte om jeg kunne hjelpe til, men han nektet bestemt. Og det var slik min mototuristreise i Europa begynte.

Laura – Colombia

@astaclivo

Vanligvis foretrekker jeg å reise sammen med venner, men denne gangen fant jeg ingen som kunne bli med meg en uke til Colombia. Først var jeg veldig redd for å reise alene. Jeg er fra Brasil, så jeg vet at Sør-Amerika kan være litt vanskelig for kvinnelige soloreisende, avhengig av situasjonen. Jeg tenkte at kunnskapen min om hjembyen min, en stor søramerikansk metropol, ville hjelpe meg til å klare meg der, så jeg bestemte meg for å dra likevel. Da jeg først ankom vandrerhjemmet, følte jeg meg helt fortapt! Dagen før hadde jeg vært i den isende kulden i London, og nå var jeg alene i Cartagenas fargerike gater uten å kjenne noen. Det tok noen timer før jeg fant meg til rette, men så snart jeg kom opp på vandrerhjemmets tak, møtte jeg folk som var veldig hyggelige og vennlige og fikk meg til å føle meg mer hjemme.

Siden jeg fortsatt var litt redd for å dra til steder alene, begynte jeg å bestille turer gjennom vandrerhjemmet og endte opp med å treffe mange mennesker der. Etter noen dager følte jeg meg mer selvsikker og gikk på kafeer og barer på egen hånd, der jeg møtte mange andre reisende og noen av beboerne som forsøkte å lære meg å danse salsa. Denne turen var en av de beste opplevelsene i livet mitt, og jeg er glad for at jeg la frykten til side og bestemte meg for å dra. Jeg møtte utrolige mennesker som jeg fortsatt har kontakt med etter flere år, og jeg håper å treffe dem igjen en dag i hjemlandet deres.

Hayley – London, Storbritannia

@suitcaseonmysleeve

Da jeg gikk av flyet etter en 22 timer lang flytur på min aller første tur som soloreisende, hadde jeg aldri trodd at London skulle bli stedet jeg skulle kalle mitt hjem bare noen få år senere. Det var sommeren 2016, og londonerne gikk rundt en hverdagsmorgen med solbriller og en tinny i hånden – uten å bry seg om noe som helst. Da jeg sjekket inn på vandrerhjemmet mitt – Wombats – som var fullt av andre ivrige unge australiere, fikk jeg øyeblikkelig neseblod av varmen og tørre bihuler etter flyturen. Litt av et inntrykk jeg gjorde på mine nye romkamerater! Da jeg satte meg ned, holdt jeg meg for nesen og følte meg overveldet, jetlagget, men likevel full av spenning.

I en sovesal kun for kvinner møtte jeg mange australiere og en amerikaner, og vi avtalte raskt å ta en drink i vandrerhjemmets bar. Tre drinker senere festet vi på en berømt nattklubb i London! Jetlagen min vekket meg fra den begrensede søvnen klokken 04.00, og jeg var klar for sightseeing. Jeg bega meg ut på en vandring gjennom Londons historiske East End og så Tower of London og Tower Bridge i all sin historiske prakt. Dagen gikk med til å gå seg vill i byen uten mobildekning, men til å nyte den spontane utforskningen av Londons elvebredder uten tidsbegrensninger. For min første reiseopplevelse på egen hånd tenkte jeg at London var det beste stedet å starte! Vennlige mennesker, flotte attraksjoner og et fantastisk uteliv.

Sarah – Kuta, Bali

@sarahnoire

Det er ikke mange ting som gjør meg nervøs, så jeg hadde definitivt ikke forventet den hjertebanken som fulgte meg i uken før min tre uker lange solotur til Bali. Blandede følelser av spenning over det ukjente, kombinert med alle skrekkfilmfortellinger du kan tenke deg, løp gjennom hodet mitt. Flyturen var sannsynligvis den mest uutholdelige delen av turen, og jeg hadde mareritt under nesten hele den 18 timer lange flyturen. Hvis det hadde vært en audition for å spille rollen som dramaqueen, ville jeg ha fått rollen.

Da jeg landet på flyplassen i Denpasar, husker jeg tydelig lyden av menn som ropte “taxi taxi taxi taxi” etter meg, noe som satte i gang en million tanker i hodet mitt, og jeg lurte på om jeg kunne bli bortført hvis jeg valgte feil sjåfør. Heldigvis for meg har jeg alltid fulgt instinktene mine og valgte den sjåføren jeg likte best… panikken var over!

Den første natten i Kuta var en mulighet til å nullstille tankene: Hvordan du tenker, kan være avgjørende for opplevelsen du får. Dagen etter var frykten for det ukjente helt borte, og jeg følte meg i takt med det som skulle komme. Jeg møtte en sjåfør som het Dharma den første dagen, også det var instinktivt, og navnet hans betyr “riktig retning” og “din hensikt i livet” i spiritualiteten, noe som bekreftet for meg at alt var i orden. Spesielt siden jeg ikke hadde bestilt noen annen overnatting enn de to første nettene, noe som var den mest oppløftende følelsen og begynnelsen på en uforglemmelig og sunn opplevelse.

Bao – Brighton, Storbritannia

@travel_slides

Det jeg først og fremst husker fra den første dagen på min første solotur noensinne, var følelsen av lettelse… ikke fordi jeg våget meg inn i en spesielt farlig by, men jeg var bare glad for at jeg hadde kommet frem og ikke ville avbryte turen der og da. Hadde jeg dype samtaler med andre reisende eller en morsom kveld med romkameratene mine? Nei, men alt dette og mer til kom senere, jo tryggere og mer komfortabel jeg ble.

Før jeg bestilte min første solotur noensinne, trodde jeg alltid at jeg plutselig måtte bli en supersosial person eller lære meg å takle ubehaget ved å gjøre visse ting alene. Men i virkeligheten har soloturene mine alltid vært en blanding av å tillate meg selv å vokse i begge retninger og finne glede i dem.

I løpet av de første 24 timene av min første solotur noensinne presenterte jeg meg for en av romkameratene mine, tok en kort prat med henne før jeg gikk ut og kikket på Lanes i Brighton og satte meg ned på stranden ved Brighton-piren alene. Og vet du hva? For min første dag var det nok for meg. Jeg hadde en hyggelig prat med noen og fant glede i å utforske en by uten å bli distrahert av venner eller en partner. Jeg gleder meg til å gjøre alt dette og mer til på min neste reise – kanskje vi ses på Madeira snart?

Peter – Bangkok, Thailand

@peterjadams

Jeg var klar for å reise alene. Jeg skulle bli Lancashires svar på Sal Paradise fra Jack Kerouacs On The Road, men med mindre kaos og mer søvn.

Men to dager før jeg skulle reise, ble min uberørbare eufori vasket bort av tårer og sløvet av en konstant klump i halsen. Enveisbilletten til Thailand representerte plutselig hjertesorg.

Jeg dro til flyplassen alene.

Det kan skje ting som ryster deg den første dagen. Som å innse at forsikringen ikke dekker telefonen eller kameraet ditt, som at piloten dropper mikrofonen på rullebanen, som at taxisjåføren truer med å sette deg av halvveis på reisen fordi du har bedt om å betale etter taxameter.

Da jeg sjekket inn på Yim hostel i Huai Khwang i Bangkok, sa jeg ofte “oo, lovely”.

Denne første dagen var brutal. Man skulle ikke tro at jeg oppfylte og levde ut en drøm. Men jøss, så deilig sengen var. Et godt sted å savne hjem og gjemme seg fra alt og alle.

Bortsett fra Daniel fra Tyskland og Barbara fra Brasil. De ba meg kjempe mot jetlagget og spise lunsj i stedet.

Vi spiste en iøynefallende deilig, iøynefallende krydret papayasalat.

Jeg følte meg bedre.

Dag to spiste vi papayasalat igjen. Jeg hadde dårlig samvittighet for å forlate familien igjen, men jeg begynte å utforske, vandre, gå meg vill.

Dagen etter lagde de ansatte på vandrerhjemmet mat til meg og noen andre gjester, vi drakk øl, snakket om verden og lo.

Det var ikke dag én, men det var da det virkelige soloeventyret begynte.

Cathy – Berlin, Tyskland

@catsycathy

Se for deg scenen; en ung 18 år gammel irsk jente som streifer rundt i Berlins gater i Tyskland …. alene. Jeg husker at jeg ankom byen uten en skinnende telefon for å finne veien til vandrerhjemmet. Jeg fant til slutt overnattingsstedet mitt (Meininger) etter å ha spurt mange lokale om hjelp. La oss bare si at jeg hadde ønsket at jeg hadde vært på treningssenteret dagen før, for det å slepe rundt på bagasjen utfordret kondisjonen min. Da jeg hadde funnet meg til rette, kastet jeg sakene mine i skapet og bega meg ut i byen. Det tok litt tid, men snart ble nervøsiteten min forvandlet til ren og skjær lyst og begeistring da jeg fikk et glimt av Berlinmuren, jeg beundret søylene ved Brandenburger Tor og sollyset som glitret fra Riksdagsbygningen. Historielæreren min ville ha blitt imponert!

Det er faktisk ikke vanskelig å reise på egen hånd, på mange måter er det enklere. Å bestemme seg for hvor man skal spise, velge neste aktivitet, velge et tempo som ikke passer noen andre enn en selv. Stoppe for en vannpause (eller en øl)? Ikke noe problem. Stopper du for å gå på toalettet fem ganger? Ikke noe problem. Stoppe for å se på lokalbefolkningen mens du prøver å forstå de ulike “levemåtene”? Ikke noe problem.

Min tolkning av det å reise alene er å utforske nye og fascinerende steder, møte nye mennesker, oppleve ulike kulturer, men mest av alt å lære mer om meg selv. For noen år siden gjorde jeg akkurat det, og det har uten tvil formet meg til den personen jeg er i dag … tøff, selvsikker, selvstendig og besluttsom!

Solo-systemet

Å reise alene trenger aldri å være ensomt. Men selv de mest erfarne alenereisende kan bli nervøse før reisen. Vår nye sosiale app vil gi alle reisende selvtillit, uansett hvor mange ganger de har vært ute og reist. Solo System er din sosiale reiseverktøykasse, et sett med nye funksjoner i appen vår som er utviklet for å gjøre reiselivet ditt mer sosialt. Er du nysgjerrig? Alt du trenger å gjøre er å oppdatere Hostelworld-appen.

Last ned eller oppdater Hostelworld-appen, så får du tilgang til The Solo System.

Get the App. QRGet the App.
Get the App. QR  Get the App.