På vei tilbake til vandrerhjemmet der vi forelsket oss

Av alle steder hvor man kan møte sitt livs kjærlighet… hadde vi ikke trodd at det skulle være i den lille italienske landsbyen Positano.

Positano ligger høyt over Amalfikysten, en av de mest fantastiske og pittoreske kystlinjene i verden, og en av de mest berømte. Den er kjent for sine smale, svingete veier som er bygget på forrevne klipper, med det glitrende, turkise havet i bakgrunnen som ser ut til å strekke seg i det uendelige.

Dette er vandrerhjemmets kjærlighetshistorie.

Vi møttes på en reise

Historien vår begynner en ettermiddag under den strålende italienske solen på terrassen til Hostel Brikette. Vi var reisende fra hver vår kant av verden (Australia og Canada), og det var et lykketreff at våre veier krysset hverandre i tre dager i løpet av den europeiske sommeren 2015. På den tiden var vi universitetsstudenter og på hver vår reise. Vi fant tonen umiddelbart og ble venner. Vi hadde et fantastisk tre dagers flyktig vennskap, som innebar mye latter, gelato, solskinn og kveldsdrinker med andre likesinnede reisende som bodde på Hostel Brikette.

Terrassen på vandrerhjemmet er et flott sted å møte reisende fra hele verden. De lange piknikbordene skaper en perfekt sosial atmosfære, og det er nok plass til at mange kan delta i samtalen og moroa. Personalet på vandrerhjemmet består for det meste av unge, internasjonale frivillige som gir gode råd om lokalområdet og hva man kan se og gjøre i Positano. De spiller også god musikk og hygger seg med gjestene, noe som skaper en av de beste hostelstemningene i Europa. Med rimelige drinker og happy hour fra 16.30 til midnatt finnes det ikke noe bedre sted å tilbringe kveldene. Terrassen har også panoramautsikt over Positano, noe som er spesielt vakkert under stjernehimmelen og med byens blendende lys.

De tre dagene sammen fløy av gårde. Før vi visste ordet av det, var det på tide å skilles og fortsette på hver vår vei. Vennskapet vi dannet i løpet av disse få dagene gjorde et varig inntrykk, og det var overraskende vanskelig å ta farvel. Vi holdt kontakten og forble gode venner i nesten to år.

Sshh!... This is a secret

Discover the "next hot backpacker destination" this 2024.

Just so you know, we will be able to see if you open our emails to help us monitor the success of our marketing campaigns. You will find further details in our data protection notice.

hostel love story - positano overlooking the sea

Gjenforeningen

I 2016 fikk jeg en spontan idé mens jeg reiste gjennom Mexico. Jeg tok mot til meg og spurte en venninne jeg bare hadde kjent i tre dager, som nå var blitt min nettvenninne, om jeg kunne besøke henne i Canada. Før jeg visste ordet av det, satt jeg på flyet uten å vite hva som skulle skje.

Positano føltes som en evighet siden, og etter å ikke ha sett hverandre på nesten to år var vi både spente og nervøse. Ville vi fortsatt komme overens? Ville det bli vanskelig? Var dette et feilgrep? Da vi møttes igjen, var det som om det ikke hadde gått noen tid i det hele tatt, og vi hadde ingen anelse om at det nære vennskapet vårt raskt skulle utvikle seg til noe mer seriøst.

Å reise som et par

Å innlede et forhold og forelske seg i en person fra den andre siden av kloden har sine komplikasjoner. Siden jeg er australier og hun kanadier, bestemte vi oss for at den beste måten for oss å opprettholde et forhold og unngå langdistanse var å reise sammen. Hun sa opp jobben, og sammen startet vi eventyret med en enveisbillett ut av Canada. Siden vi ble gjenforent, har vi reist i nesten to år som et par, og vi har besøkt 14 land.

Reisene våre har inneholdt mange flotte opplevelser, isolerte øyer i Indonesia, engelskundervisning i Vietnam, frivillig arbeid med elefanter i Kambodsja, jobbing på et herberge i Istanbul og hvalsafari under knølhvalvandringen i Sydney. Av alle stedene vi hadde snakket om og drømt om å besøke sammen, var vi begge fast bestemt på å vende tilbake til stedet der vi først møttes, og denne gangen som et par.

Tilbake til vandrerhjemmet der vi møttes

Så hva er det som gjør Positano så spesielt? Bortsett fra den sentimentale grunnen til at vi ville tilbake til stedet der vi først møttes, kunne vi begge ikke vente med å besøke den sjarmerende, postkortlignende landsbyen igjen.

Positano er et reisemål som normalt vil sprenge budsjettet til enhver backpacker, og har rykte på seg for å være et eksklusivt feriemål for mange kjendiser på A-listen. Overnattingsmulighetene i Positano er stort sett begrenset til 4- og 5-stjerners hoteller og luksusvillaer. Landsbyen har imidlertid et flott og rimelig vandrerhjem for de som, i likhet med oss, reiser rundt i Europa med et stramt budsjett og ønsker å oppleve Positanos sjarm og magi.

Hostel Brikette ligger på toppen av Positano, med spektakulær utsikt over Tyrrenhavet. Utsikten har sin pris, så vær forberedt på at det er mange bratte trappetrinn ned og opp igjen etter en dag på stranden. En ekstra bonus er at du garantert kommer til å forbrenne all pizzaen, pastaen og gelatien du har spist i løpet av Italia-reisen. Etter at vi hadde sjekket inn på vandrerhjemmet, fikk vi en overveldende følelse av déjà vu og nostalgi. Å komme tilbake til Positano vekket øyeblikkelig gode minner fra tidligere reiser, og vi var ivrige etter å utforske landsbyen enda en gang, denne gangen hånd i hånd.

hostel love story - returning to the hostel where we met

Derfor bør du besøke Positano

Ved første øyekast virker Positano umulig. Hele landsbyen klamrer seg fast til klippene i Monti Lattari, og de fargerike husene er bygget helt opp i de nesten loddrette fjellsidene, og noen ganger ser det ut som om de berører skyene. Det er nesten ikke til å forestille seg hvordan denne gamle landsbyen ble bygget, og hvordan materialene ble fraktet opp den bratte skråningen for å bygge disse sjarmerende husene. Etter å ha vært i Positano visste vi hva som ventet oss. Likevel klarte denne sjarmerende landsbyen på en eller annen måte å gjøre oss helt målløse og vantro på nytt.

Det er bare én hovedvei som er tilgjengelig med bil, så Positanos virkelige skatter utforskes best til fots. På vår vandring gjennom de smale gatene og trappene kom vi over beskjedne lokale hus dekket av magentafargede bougainvilleaer. Å rusle gjennom disse vakre gatene var en av våre favorittmåter å se nye deler av landsbyen på, som ofte ikke blir besøkt av andre turister. På vei ned mot sentrum og stranden kunne vi svinge rundt et hjørne og bli overveldet av det fantastiske landskapet. Etter den lange turen ned til sentrum hadde vi ikke lyst til noe annet enn å hoppe i det forfriskende, krystallklare havet. Positanos hovedstrand, Spiaggia Grande, er 300 meter lang og en av de største, flotteste og mest glamorøse strendene på Amalfikysten. Stranden er omkranset av flotte strandrestauranter, barer og sjarmerende små butikker som selger lokale spesialiteter til turister, og er et herlig sted å tilbringe utallige timer. Spiaggia Grande byr også på en fantastisk utsikt over Positanos pastellfargede, kaskader av hus som klamrer seg fast til klippesiden, så her bør du definitivt ha kameraet klart!

hostel love story - positano sea and church

Positano er en rullesteinslandsby, og de glatte, svarte steinene er overraskende behagelige å ligge på, men når det blir varmt om dagen, blir de ekstremt varme, spesielt hvis man går barbeint! Heldigvis er strendene den perfekte løsningen. Hundrevis av solsenger står på rekke og rad langs strendene og gir strandgjestene en oase. Sammen med de mest fargerike og uberørte parasollene man kan tenke seg, kompletterer de Positanos skjønnhet. Med tre naturskjønne strender som er forbundet med en gangvei langs kysten, er strandhopping her et must.

Solnedgangen, lukten av fersk sjømat som tilberedes og rumlende mager markerte slutten på vår perfekte stranddag og annonserte middagstid. Positano var opprinnelig kjent som en pittoresk liten fiskerlandsby, og det er fortsatt naturlig at sjømat står i sentrum for Positanos kjøkken. Maten er svært fersk, og som i resten av Italia tilberedes råvarene på den måten som har gjort det italienske kjøkkenet til en global favoritt. Når du spiser her, skjønner du raskt at Positanos virkelige perle er sitronen, som brukes i både salte og søte retter. Dette er ingen vanlig sitron, for denne sitronsorten vokser bare på Amalfikysten. Den er kjent som “S’fusato d’Amalfi” og har blitt utviklet gjennom tusen år og er et kulturelt symbol for denne regionen i Italia. Sitrontreet setter et fargerikt preg på terrasselandskapet og er et populært symbol på håndmalt keramikk og dekorasjoner rundt om i landsbyen.

hostel love story - positano - restaurant

S’fusato d’Amalfi vokser her i overflod, og italienerne bruker dem i nesten alt, til matlaging (stekte poteter, kjøtt, salatdressinger og selvfølgelig gelato), rengjøring og til og med skjønnhetsprodukter. Men det kanskje beste bruksområdet for S’fusato d’Amalfi-sitronene spares til etter måltidet, nemlig den fordøyelsesfremmende likøren “Limoncello”, som sies å hjelpe fordøyelsen. Men for meg virker det mer som en italiensk unnskyldning for å fortsette å drikke etter måltidet! Limoncello er en spesialitet fra denne regionen i Sør-Italia og er en perfekt blanding av søtt og syrlig. Den er syrlig, men likevel unektelig forfriskende og mestrer balansen mellom syre og sødme. Så når livet gir deg sitroner, vel… drikk Limoncello!

Å gå tilbake i Positanos fotspor og gjenoppleve dem som et par har vært intet mindre enn fantastisk. Positano er grunnen til forholdet vårt, og de tre dagene hvor våre veier krysset hverandre vil alltid være en tid vi kommer til å holde kjær. Vi vil alltid være takknemlige for at Hostel Brikette førte oss sammen, og vi vil alltid finne en unnskyldning for å komme tilbake til den vakre landsbyen langs Amalfikysten. Det denne opplevelsen har lært meg, er at du aldri vet hva som venter rundt hjørnet, hvem du kommer til å møte og hvor du kan ende opp!

hostel love story - kiss on the beach

P.S. Jeg fridde til henne på vår siste dag i Positano … Hun sa ja.

Om forfatteren

Jeg heter Louis Cuthbert og har reist verden rundt de siste to årene for å dokumentere eventyrene mine. Følg reisen vår på Instagram @one_globe_travels.

Get the App. QRGet the App.
Get the App. QR  Get the App.