Styrken ved å lære et språk mens du er på reise

Language Specific Image

Spoiler: Det er mer enn bare å bruke en app før sengetid

Fordelene og styrken ved å lære seg et andrespråk på reise kan ikke overdrives . Men jeg skal gjøre et forsøk.

I dette innlegget vil jeg dele noen av de erfaringene jeg har gjort meg, samt noen tips til andre som planlegger å kombinere reise med språklæring.

Jeg er fra USA og tilbrakte et år i Italia for å få godkjent mitt italienske statsborgerskap og for å få en ny opplevelse (kall det en tredjedels livskrise). Et av målene mine var å besøke alle de 20 italienske regionene. Jeg begynte å lære meg italiensk omtrent fem måneder før jeg flyttet til Italia, og før det hadde jeg studert spansk i omtrent ett år. Kort sagt, jeg var 29 år og kunne så vidt snakke spansk, og nå skulle jeg begynne på et nytt romantisk språk – hva kunne vel gå galt?

Uansett, etter å ha reist rundt hele støvelen og møtt alt fra dialekttalende lokalbefolkning til andre internasjonale reisende, har jeg plukket opp noen innsikter underveis som jeg ønsker å dele.

Alt fra å snakke med fremmede, unike lokale opplevelser, få nye venner og mye mer – alt dette er fordeler som kan komme av å lære et språk mens du er på reise.

Å snakke med fremmede

Dette er ikke lett for alle. Ta det fra en ingeniør som i utgangspunktet er en sosialt vanskelig person – jeg har funnet ut at det vanskeligste med å snakke med en fremmed rett og slett er å begynne. Hvis du har noe å gripe fatt i (i overført betydning), blir det lettere. Språklæring er det perfekte fotfeste. Hvis du er i ferd med å lære et språk, selv på et tidlig stadium, og du overhører en gruppe mennesker som snakker på målspråket, eller bare om målspråket, har du en inngangsbillett.

Det er bare å spille litt dum, gå bort til gruppen, smile og si: “Jeg overhørte en samtale mellom engelsk og spansk – kan jeg bli med?” Selv om det ikke er en formell språkutveksling, men bare en prat om å lære seg spansk, vil de invitere deg med. Spesielt hvis de er fra Sør-Amerika – de er så vennlige og nesten alltid åpne for å være med.

Utover appene

Jeg er ikke imot apper. De er gode verktøy. Men mer om det senere.

Da jeg begynte å lære spansk, var jeg stolt av hvor bra jeg gjorde det på Duolingo. “Se på meg. En serie på 70 dager. 8000 XP. Send meg til Sinaloa – jeg er klar!”

Klipp til meg i en meksikansk matbutikk i hjembyen min, der jeg spør fyren bak disken på spansk hvorfor det ikke er noen Valentina’s hot sauce i hyllene. Han ga meg et veldig grundig svar. Jeg gikk tilbake til bilen uten å vite hvorfor det ikke fantes Valentinas chilisaus i hyllen, men med en ny forståelse av at folk i det virkelige liv snakker raskere og annerledes enn Duolingo fikk meg til å tro.

Som med de fleste emner kan det være utfordrende og tilsynelatende umulig å lære etter boka og bruke det man har lært i det virkelige liv. Hvis du lærer et språk mens du er ute og reiser, vil du raskere få praktiske ferdigheter i målspråket. Dette skyldes at du sannsynligvis vil møte andre som snakker eller er i ferd med å lære målspråket. Jeg kan ikke garantere dette hvis du reiser i Argentina og prøver å lære kantonesisk – men å lære spansk mens du reiser i Italia? Absolutt.

Dette gjelder både for å lære for moro skyld og for å lære av nødvendighet. Uansett lærte jeg raskt at samtaler i sanntid bruker en annen del av hjernen. Det foregående uts agnet er ikke evaluert av en nevrovitenskapsmann. Heldigvis er reiser en perfekt anledning til å bli eksponert for dette.

Da jeg bodde i en liten landsby i Umbria i Italia, ble jeg oppringt av et Amazon-bud som ikke klarte å finne leiligheten min, og lastebilen hans kunne ikke kjøre ned de trange smugene. Som om han forsto

som om det ikke var vanskelig nok å forstå hurtigsnakkende italiensk i virkeligheten, måtte jeg nå også forstå en irritert og utålmodig budbringer på telefon – uten håndbevegelser eller annet kroppsspråk som kunne hjelpe meg. Det er bare enda en vanskelighetsgrad på telefonen. Jeg hadde så dårlig samvittighet. Jeg måtte bokstavelig talt løpe ned til torget og finne noen som kunne snakke med fyren på telefonen og fortelle ham hvor han skulle møte meg. Til slutt fikk jeg leveransen min, og jeg fikk mitt første bekjentskap i byen – det viste seg at hun også hadde familie som bodde i Connecticut – hvem skulle trodd det?

Kontakt med lokalbefolkningen

Den beste måten å få kontakt med lokalbefolkningen på er å snakke med dem om deres kultur og liv på deres eget språk.

Første gang jeg var i Italia, var i september 2021 sammen med fetteren min Mike. Vi dro til våre forfedres hjemby i nærheten av Salerno, der oldeforeldrene våre bodde for over 100 år siden. Ikke bare ville vi utforske røttene våre, men vi ville også skaffe oss noen dokumenter som vi trengte for å få italiensk statsborgerskap. Jeg skal fatte meg i korthet, men det var en fantastisk dag med møter med fjerne slektninger, ordføreren og andre overveldende elskverdige mennesker i byen. På dette tidspunktet kunne jeg ikke mer italiensk enn “grazie” og “ciao”. Vi var så heldige å ha to engelsktalende personer i byen som kunne oversette for oss – uten dem hadde ikke hele dagen blitt noe av.

Omtrent ett år senere dro jeg tilbake til byen der vi hadde våre forfedre. Denne gangen sammen med pappa og tanten min, slik at de kunne se hvor besteforeldrene deres kom fra. På dette tidspunktet var det jeg som var oversetteren. Jeg klarte å snakke og oversette godt nok med lokalbefolkningen. Etter at de hadde vist oss byen

kirkegården der våre fjerne slektninger lå, og huset oldefaren min vokste opp i, ble vi invitert hjem til kaffe og gelato. Språklig sett var det ikke helt problemfritt. Jeg strevde fortsatt til tider, og de tykke regionale aksentene gjorde det mer utfordrende – men sammenlignet med året før var jeg fornøyd.

Ikke bare vil lokalbefolkningen sette pris på at du har anstrengt deg for å lære språket deres, de vil også gjerne dele andre deler av kulturen sin med deg.

Få nye venner

Hvis du reiser og samtidig gjør en ærlig innsats for å lære et språk, vil du få venner. Det kan jeg garantere.

Da jeg hadde et sabbatsår i Italia, sto jeg på en togstasjon i Pisa på vei tilbake til Firenze. Jeg var en av de få som ventet på perrongen og mistenkte at jeg var i ferd med å gå på feil tog fordi togsporingsappen og togtavlen på stasjonen ikke stemte overens (dette skjer, bare så du vet det). Jeg spurte en kvinne ved siden av meg på italiensk om denne perrongen var for toget som skulle tilbake til Firenze. Hun snakket verken italiensk eller engelsk, og det viste seg at hun var fra Argentina og kun snakket spansk. Jeg var glad for utfordringen og fikk testet ut min begrensede spansk, og fikk svar på togspørsmålet mitt.

Vi småpratet litt på toget tilbake til Firenze. Vi fant tonen over det faktum at jeg snakker spansk med en lett argentinsk aksent (fordi spansklæreren min er argentiner), og at vi begge reiste alene. Hun virket kul, vennlig og normal, så jeg spurte fårete om hun ville spise middag med meg i Firenze, noe hun takket ja til. Der har vi den søramerikanske “open to hang”-mentaliteten igjen. Vi hadde det veldig gøy under middagen, til tross for at jeg sa “kan du si det igjen, men litt saktere?” flere ganger enn jeg hadde ønsket, noe som til syvende og sist gjorde det hele enda morsommere.

Uansett, middagen i Firenze ble til en helg i Venezia med min nye venninne Carolina, der vi møtte en annen venninne av meg, Sara, som bodde på øya og ga oss en tur rundt i kanalene med båten sin. Sara snakker italiensk og fransk som morsmål, i tillegg til flytende engelsk og spansk – gudskjelov (men du setter oss alle i et dårlig lys, Sara). Den kvelden var Sara i ferd med å avslutte et jazzvokalkurs som hun underviste i, og hun inviterte meg til å ta med gitaren min og spille noen låter sammen med en pianist, slik at elevene kunne synge sine “avsluttende prosjektsanger”.

Så sammen med Sara, Carolina og et rom fullt av fremmede spilte vi noen swinglåter i en vakker leilighet med utsikt over kanalene. Deretter dro vi alle sammen til en flott venetiansk restaurant, og etter mer enn nok blekksprutrisotto spilte vi musikk i restauranten med et par gitarer til de kastet oss ut. Mens vi var midt i en sang, hadde jeg et av de øyeblikkene – du vet – da jeg så meg rundt og tenkte “hva i helvete er det jeg holder på med?”

Det som skulle ha vært en drøm, var faktisk en veldig virkelig, utrolig opplevelse. Alt dette skjedde fordi jeg var villig til å teste min langt fra perfekte spansk (og fordi jeg møtte fantastiske mennesker). Du kan også møte nye reisende fra hele verden i Hostelworld-appen mens du er på reise.

Tips for å lære språk på reisen

Apper for språklæring

Jeg elsker språklæringsapper. De er ingen magisk kule, og som nevnt tidligere vil du ikke bli flytende bare ved hjelp av apper. Men de er en utmerket måte å komme seg videre på, om enn bare litt hver dag.

Jeg har brukt både Duolingo og Babbel. Duolingo gir deg en mer uformell og spillbasert opplevelse, mens Babbel er litt mer strukturert, omfattende og akademisk. Duolingo er gratis med en valgfri betalt premiumplan, mens Babbel kun tilbyr betalte abonnementer. Begge er verdt å prøve.

Det er viktig å huske at appene bare skal ses på som et supplement. Alle disse appene er øvelsesbaserte, noe som gir deg tid til å tenke , noe som ikke skjer i en samtale i sanntid . Så hva annet kan du gjøre?

Leksjoner og samtaler på nettet

Enten du er i hjemlandet eller på reise, så lenge du har en god internettforbindelse, finnes det ingen unnskyldning for ikke å kunne øve på samtaler. Jeg er en stor fan av italki, en fantastisk nettplattform der du kan finne både amatører og profesjonelle lærere som tilbyr en-til-en-videoleksjoner. Dette er et flott sted å begynne, selv for nybegynnere, fordi du kan filtrere etter ferdighetsnivå. Prisene varierer avhengig av læreren. Jeg kan ikke anbefale italki nok for nybegynnere – det gjorde underverker for meg.

Hvis du i det minste kan snakke litt på målspråket ditt, kan du fortsette å øve på samtaler mens du er ute og reiser med conversationexchange.com. Dette nettstedet hjelper folk over hele verden med å finne en samtalepartner. Du kan enkelt filtrere og finne noen som har målspråket ditt som morsmål (til og med ned til land eller by hvis du vil være spesifikk), og se om de lærer morsmålet ditt og skrive en vennlig melding til dem! Jeg har gjort flere av disse mens jeg har vært på reise – 30 minutter italiensk og 30 minutter engelsk.

Møter for samtaleutveksling

På nettsteder som Meetup.com kan du finne konversasjonsutvekslingsarrangementer (noen ganger kalt tandem), der noen arrangerer en sammenkomst for folk som er interessert i å snakke med andre på målspråket sitt. Vanligvis hilser arrangøren på alle, gir dem en navnelapp, og alle skriver hvilke språk de snakker eller lærer. Så kan man finne noen med et felles målspråk og slå av en prat! Disse arrangementene er svært uformelle, og er mer som en hyggekveld enn noe annet. De finner vanligvis sted på en uformell bar eller restaurant. Jeg synes de er morsomme, uformelle og gode steder å få venner samtidig som man øver på et nytt språk.

Øv med lokalbefolkningen

Dette er den morsomste delen! Når du er blitt god nok, kan du prøve å snakke med lokalbefolkningen. Personlig elsker jeg å være på steder der jeg er den eneste engelsktalende. Det gir et slags adrenalinkick å lære seg språket.

Vil du ha et enkelt samtaleemne med lokalbefolkningen? Spør dem om hvordan dialekten i deres by/region skiller seg fra andre deler av landet. Be om eksempler. Spesielt i Italia (som er kjent for store regionale språkforskjeller) elsker lokalbefolkningen å snakke om hvordan de snakker annerledes enn i andre deler av landet.

Dette kan være skremmende, men det er da du vokser mest – både med selvtilliten din generelt og med språklæringen din. Jeg ville nok ikke begynt med en gruppe, men kanskje en enkeltperson. Det er greit om du faller på trynet et par ganger. Det er en del av prosessen. Fortsett, og når du får det første “du snakker [sett inn språk her] godt!”, vil det være veldig givende.

Se hvor langt du har kommet

Når du er ute og reiser, kommer du til å møte dyktige mennesker som kan åtte språk, og som ser ut til å ha lært seg et niende siden du møtte dem for to dager siden. Beundre, gi komplimenter, bli imponert, still spørsmål, men ikke klandre deg selv for at du ikke er på deres nivå.

Jeg har akseptert at jeg lærer sakte med det meste. Jeg har lært meg å sammenligne meg med mitt tidligere jeg, ikke med andre, så mye som mulig. “Jeget” som dro til mine forfedres hjemby i Italia i september 2021, kunne ikke snakke med andre enn to personer som også snakket engelsk. Et år senere kunne jeg ikke bare snakke med menneskene i byen, men jeg kunne også dele og forlenge øyeblikket med faren min og søsteren hans, slik at de kunne oppleve lenge savnede familiære bånd på en måte som ingen av oss hadde forventet skulle skje.

Så hvor skal du reise videre? Hvilket språk vil du lære deg underveis? Hvis jeg kan skape slike språkopplevelser, kan alle gjøre det.

Du kan finne mer av det jeg skriver om italiensk kultur og reiseanbefalinger på Quasltaliano.com. Du kan også lese mer om hvordan du får italiensk statsborgerskap på becomeitaliani.com.

Get the App. QRGet the App.
Get the App. QR  Get the App.