Resor utan gränser: Dina frågor besvarade

Välkommen till den tredje upplagan av Travel Unravelled! Vi är tillbaka och ger restips till vår community av globala resenärer. Den här gången tittar vi på dejting på resande fot – hur man hanterar romanser på vandrarhem, tar farväl och berättelser från dem som har fått det att fungera.

Vi tittar också på hur resepreferenserna förändras när man reser mer och blir äldre, och ger tips om hur du väljer ett vandrarhem som passar din vibe.

Hur hanterar du dejting när du reser så mycket? Dejtar du människor när du är bortrest?

Jag menar att det korta svaret på detta är nej, jag har varit singel under större delen av de senaste sju åren. Men ja, jag har dejtat människor när jag har rest och har till och med haft några av de bästa dejterna i mitt liv på vägen. En gång gick jag på en Hinge-dejt i Kraków och träffade någon som jag hade matchat med men inte lyckats träffa när de var i Berlin. Vi drack den obligatoriska och pinsamma första dejten-ölen och började sedan utforska staden tillsammans – gick på en stadsvandring, delade på pierogi, barhoppade genom de judiska kvarteren och avslutade kvällen med att se trumpetspelaren dyka upp i fönstret på det stora torget. Totalt varade dejten i 14 timmar.

Jag tillbringade också tre veckor i vad som bara kan beskrivas som Mexikos “Love Island-villa”. Vandrarhemmet hade en pool, uppblåsbara rosa flamingos, en bar och en takterrass. Nästan alla var “ihopkopplade”, vi gick ut och festade varje kväll och hade en debriefing nästa morgon för att komma ikapp med det senaste skvallret. Pojken jag “parade ihop mig med” var latinamerikan med begränsad engelska och trodde att min spanska var mycket bättre än vad den är. Trots språkbarriärerna kom vi varandra nära och tillbringade dagarna på stranden innan vi gick ut på klubbar på kvällen. Vår korta romans tog slut när han plötsligt lämnade mig för att surfa i en annan del av Mexiko. Jag snyftade på busshållplatsen och kastade bort halsbandet han gjort åt mig … innan jag ifrågasatte när jag ens blivit den typ av person som bär snäckhalsband till att börja med.

Lustigt nog började jag senare dejta en annan kille som jag hade träffat på samma vandrarhem i Europa. Vi dejtade på distans men kämpade för att få det att fungera. Många par sätter sin relation på prov genom att åka på semester tillsammans. För oss var det tvärtom. Vi knöt band under resan och fick sedan arbeta baklänges för att införliva vardagsliv, vänner och arbete i vårt förhållande. I slutändan matchade inte våra livsstilar varandra och vi gick skilda vägar.

Jag tror att det svåraste med att hålla reseromanser vid liv – bortsett från de uppenbara logistiska problemen – är att människor tenderar att vara den bästa versionen av sig själva när de reser, utan pressen från arbete, familj, vänner och vardagsliv. Det är inte ovanligt att man stöter ihop med någon som man har träffat på resan och får en helt annan känsla när man träffar dem hemma. Ibland finns det hopp om att en flirt ska leda till något mer seriöst, andra gånger är det kul att bara komma nära någon, om så bara för en dag.

Pratar jag fortfarande med någon av personerna ovan nu? Nej. Har jag gråtit många tårar över dem? Definitivt. Men jag ser fortfarande med glädje tillbaka på den tid vi tillbringade tillsammans och skulle göra det igen utan att tveka. Jag vill avsluta med att säga att bara för att mitt dejtingliv är kaotiskt i bästa fall, betyder det inte att du inte kan få det att fungera. Jag är ett levande bevis på det. Mina föräldrar träffades på ett vandrarhem på de grekiska öarna på 80-talet, min pappa jobbade som bartender och min mamma var en backpacker från Amerika. Nu har det gått 34 år och de är fortfarande gifta. Reseromanser kan vara en virvelvind, mycket känslomässiga och mycket dunkla, men jag tror fortfarande att jag kommer att träffa min matchning någon dag snart. Tills dess är mina DM:s öppna.

Hur har din reseupplevelse förändrats genom åren?

Jag tror att min reseupplevelse har utvecklats parallellt med hur mitt liv i allmänhet har utvecklats. Under 20-årsåldern har jag blivit mycket mer medveten om vad jag gillar och inte gillar, vad jag värdesätter, vilka människor jag vill omge mig med och vad som ger mig glädje. Samma sak gäller för mina resor.

När jag började resa i början av 20-talet drogs jag till de stora partyvandrarhemmen. Jag gick gärna med på pubrundor varje kväll, stannade ute till kl. 04.00, drack tequilashots och gjorde om allt nästa dag. Jag filtrerade också mina vandrarhemssökningar för att hitta det billigaste alternativet och hade inga som helst problem med att välja den billiga sovsalen med 16 bäddar. En av mina första soloresor var en vecka i Budapest där jag festade varje natt med den stora gruppen av partyhostels i staden. Jag hade mitt livs tid att utforska stadens eklektiska ruinbarer, träffa nya människor från hela världen, lära mig om stadens historia och få min första tatuering på ett infall. Den resan var ett avgörande ögonblick i mitt liv som verkligen tände min kärlek till resor. Jag förlängde min vistelse dag efter dag tills jag nästan missade startdatumet för mitt jobb i London, flög tillbaka kvällen innan och började arbeta ganska bakfull utan någon röst. Jag nappade nästan på vandrarhemmets erbjudande om en volontärplats och övergav mitt Londonjobb helt, men kände att min lever inte klarade av det efter åtta dagars drickande.

Snabbspola fram till nu, när jag närmar mig 30, och allt detta har förändrats avsevärt. Jag gillar fortfarande en bra utekväll, men som de flesta i 20-årsåldern kan förstå är min kropp inte längre kapabel att backa upp det kväll efter kväll – och jag kan inte ens titta på en shot tequila utan att må illa (tack Mexiko). När det gäller att välja vandrarhem filtrerar jag nu efter bäst rankade och försöker hålla mig till en mycket tystare sovsal för 4-8 personer. Med detta sagt har jag nu utarbetat en specifik uppsättning kriterier för att hitta vandrarhem som jag förhoppningsvis kommer att älska och få nära vänner på. Alla mina favoritvandrarhem tenderar att vara små (20-30 personer), med ett centralt gemensamt område. De har en bar eller dryckeskyl på plats, eller familjemiddag för att uppmuntra människor att mingla och chatta. Om jag hör orden “partyhostel” blir jag helt tvär.

När det gäller vad jag letar efter på resor i allmänhet föredrar jag nu att komma bort från folkmassorna, så att jag kan träffa erfarna resenärer, njuta av att vara i naturen, få en bättre bild av vad ett land verkligen handlar om och pressa mig själv ur min komfortzon mer och mer. Att hitta någonstans med en stor partyscen eller en plats som vänder sig till turister är mindre viktigt för mig nu. Jag känner mig mer kapabel att resa ensam till platser där man inte talar så mycket engelska, där det känns omöjligt att hitta en buss eller där det är bättre att lämna telefonen eller plånboken hemma. Det håller resandet fräscht och spännande och gör att jag kan fortsätta att se nya hörn av världen. En sak som har varit oförändrad under det senaste decenniet är hur mycket jag tycker om att träffa nya människor. Det är fortfarande det jag uppskattar mest med att resa.

Vi hoppas att du har gillat att höra om upp- och nedgångarna i resedejtingvärlden och känner dig förväntansfull över vart din resa leder dig. Om du har en egen Travel Unravelled-fråga, skicka ett DM till oss på Instagram @hostelworld. Vi skulle älska att höra från dig!

Ladda ner Hostelworld-appen och börja träffa folk direkt när du bokar

Du kanske också gillar…

Resor utan gränser: Dina frågor besvarade

En HBTQ-resenärs tips för att få vänner för livet när hon reser ensam

Get the App. QRGet the App.
Get the App. QR  Get the App.