Travel Unravelled: Matkustaminen: Vastaukset kysymyksiisi

Tervetuloa Travel Unravelledin kolmanteen painokseen! Olemme palanneet antamaan matkaneuvoja maailmanlaajuisille matkailijoillemme. Tällä kertaa tarkastelemme seurustelua matkoilla – miten selviytyä hostelliromansseista, hyvästelystä ja niiden tarinoista, jotka ovat saaneet sen toimimaan.

Pohdimme myös, miten matkustusmieltymykset muuttuvat, kun matkustat enemmän ja tulet vanhemmaksi, ja annamme vinkkejä sinulle sopivan hostellin valintaan.

Miten seurustelet, kun matkustat niin paljon? Tapailetko ihmisiä, kun olet matkoilla?

Lyhyt vastaus tähän on, etten ole ollut sinkku suurimman osan viimeisestä seitsemästä vuodesta. Mutta kyllä, olen seurustellut ihmisten kanssa matkoilla ollessani, ja minulla on ollut jopa elämäni parhaita treffejä matkan varrella. Kävin kerran Hinge-treffeillä Krakovassa, jossa tapasin jonkun, jonka kanssa olin sopinut, mutta jota en tavannut heidän ollessaan Berliinissä. Joimme pakolliset ja kiusalliset ensitreffikaljat ja lähdimme sitten tutustumaan kaupunkiin yhdessä – osallistuimme kävelykierrokselle, jaoimme pierogit, hyppäsimme baareissa juutalaiskorttelin läpi ja päätimme illan katsomalla, kun trumpetinsoittaja ilmestyi pääaukion ikkunasta. Treffit kestivät yhteensä 14 tuntia.

Vietin myös kolme viikkoa asuen paikassa, jota voi kuvailla vain Meksikon “Love Island -huvilaksi”. Hostellissa oli uima-allas, puhallettavia vaaleanpunaisia flamingoja, baari ja kattoterassi. Lähes kaikki olivat “pariskuntia”, lähdimme juhlimaan joka ilta ja pidimme seuraavana aamuna debriefingin, jossa kerrottiin viimeisimmät juorut. Poika, jonka kanssa “seurustelin”, oli latino, jonka englannin kielen taito oli rajallinen, ja hän luuli, että espanjankieleni oli paljon parempi kuin se on. Kielimuurista huolimatta meistä tuli läheisiä ja vietimme päivämme rannalla ennen kuin menimme illalla klubeille. Lyhyt romanssimme päättyi, kun hän jätti minut äkillisesti lähteäkseen surffaamaan toiseen osaan Meksikoa. Nyyhkytin bussipysäkillä ja heitin pois hänen minulle tekemänsä kaulakorun… ennen kuin aloin miettiä, milloin minusta edes tuli sellainen ihminen, joka käyttää simpukkakaulakoruja.

Hassua kyllä, aloin myöhemmin seurustella toisen miehen kanssa, jonka olin tavannut samassa hostellissa Euroopassa. Seurustelimme kaukosuhteessa, mutta meillä oli vaikeuksia saada se toimimaan. Monet pariskunnat laittavat suhteensa koetukselle lähtemällä yhdessä lomalle. Meillä se oli toisinpäin. Liityimme toisiimme matkalla, ja sitten meidän piti tehdä töitä taaksepäin, jotta saimme arkielämän, ystävät ja työn osaksi suhdettamme. Lopulta elämäntyylimme eivät sopineet yhteen, ja tiet erosivat.

Luulen, että matkaromanssien elossa pitämisessä hankalinta on – ilmeisten logististen ongelmien lisäksi – se, että ihmiset ovat yleensä parhaimmillaan matkoillaan, ilman työn, perheen, ystävien ja arkielämän paineita. Ei ole harvinaista, että matkalla tapaamasi ihminen on aivan erilainen, kun tapaat hänet kotona. Joskus on toivoa, että suhde muuttuu vakavammaksi, toisinaan taas on hauskaa vain päästä lähelle jotakuta, vaikka vain päiväksi.

Puhunko nyt vielä kenellekään edellä mainituista ihmisistä? En. Olenko itkenyt paljon kyyneleitä heidän takiaan? Ehdottomasti. Mutta muistelen silti mielelläni yhdessä vietettyä aikaa ja tekisin sen uudestaan hetimiten. Lopetan sanomalla, että vaikka seurusteluelämäni on parhaimmillaan kaoottista, se ei tarkoita, etteikö sitä voisi saada toimimaan. Olen siitä elävä todiste. Vanhempani tapasivat hostellissa Kreikan saarilla 80-luvulla, kun isäni työskenteli baarimikkona ja äitini oli reppumatkailija Amerikasta. Siitä on 34 vuotta, ja he ovat yhä naimisissa. Matka-romanssit voivat olla pyörremyrskyjä, erittäin tunteikkaita ja hyvin hämäräperäisiä, mutta uskon silti, että tapaan omani jonain päivänä pian. Siihen asti DM:ni ovat auki.

Miten matkakokemuksesi on muuttunut vuosien varrella?

Luulen, että matkakokemukseni on kehittynyt samansuuntaisesti kuin elämäni yleensä. Parikymppisenä olen tullut paljon paremmin tietoiseksi siitä, mistä pidän ja mistä en pidä, mitä arvostan, millaisten ihmisten kanssa haluan olla ja mikä tuottaa minulle iloa. Sama pätee myös matkoihini.

Kun aloitin matkustamisen parikymppisenä, minua veti puoleensa suuret bilehostellit. Liityin ilomielin pubikierroksiin joka ilta, olin ulkona aamuneljään asti, join tequilaa ja tein sen kaiken uudelleen seuraavana päivänä. Suodatin myös hostellihakuni löytääkseni halvimman vaihtoehdon, eikä minulla ollut minkäänlaisia ongelmia valita halpaa 16-paikkaista asuntolaa. Yksi ensimmäisistä sooloreissuistani sisälsi viikon Budapestissa juhlimalla joka ilta kaupungin ison porukan bilehostellissa. Minulla oli elämäni parasta aikaa tutustua kaupungin eklektisiin rauniobaareihin, tavata uusia ihmisiä eri puolilta maailmaa, oppia kaupungin historiasta ja ottaa ensimmäinen tatuointini hetken mielijohteesta. Tuo matka oli ratkaiseva hetki elämässäni, joka todella sytytti rakkauteni matkustamiseen. Jatkoin oleskeluani päivä toisensa jälkeen, kunnes melkein myöhästyin työni alkamispäivästä Lontoossa, lensin takaisin edellisenä iltana ja aloitin työt melko krapulaisena ilman ääntä. Olin vähällä tarttua hostellin tarjoukseen vapaaehtoistyöpaikasta ja hylätä Lontoon työni kokonaan, mutta tunsin, ettei maksani kestäisi sitä kahdeksan päivän juomisen jälkeen.

Siirryn nopeasti eteenpäin nyt, kun lähestyn 30:tä, ja kaikki tämä on muuttunut huomattavasti. Pidän edelleen hyvistä illanvietoista, mutta kuten useimmat parikymppiset voivat ymmärtää, kehoni ei enää kykene tukemaan sitä illasta toiseen – enkä pysty edes katsomaan tequilaa ilman pahaa oloa (kiitos Meksiko). Hostellia valitessani suodatan nykyään parhaan luokituksen mukaan ja yritän pysyä paljon rauhallisemmissa 4-8 hengen asuntoloissa. Kaiken tämän sanottuani olen nyt laatinut tietyt kriteerit löytääkseni hostellit, joihin toivottavasti rakastun ja joista saan läheisiä ystäviä. Kaikki suosikkihostellini ovat yleensä pieniä (20-30 henkeä), ja niissä on yksi keskeinen yhteinen alue. Niissä on baari tai juomajääkaappi tai perheillallinen, joka rohkaisee ihmisiä seurustelemaan ja keskustelemaan. Juoksen päinvastaiseen suuntaan, jos kuulen sanat “bilehostelli”.

Mitä tulee siihen, mitä yleisesti ottaen etsin matkustamiselta, haluan nykyään mieluummin päästä pois ihmisjoukoista, jotta voin tavata kokeneita matkailijoita, nauttia luonnossa olemisesta, saada paremman kuvan siitä, mitä maa todella on, ja päästä yhä enemmän pois omalta mukavuusalueeltani. Minulle ei ole enää niin tärkeää löytää paikkaa, jossa on paljon bileitä tai joka palvelee turisteja. Tunnen olevani kykenevämpi matkustamaan yksin paikkoihin, joissa ei puhuta paljon englantia, joissa bussin löytäminen tuntuu mahdottomalta tai joissa on parempi jättää puhelin tai lompakko kotiin. Se pitää matkustamisen tuoreena ja jännittävänä ja antaa minulle mahdollisuuden jatkaa maailman uusien kolkkien näkemistä. Yksi asia, joka on pysynyt samana koko viime vuosikymmenen ajan, on se, miten paljon nautin uusien ihmisten tapaamisesta. Se on edelleen ykkösasia, jota arvostan matkustamisessa.

Toivottavasti olet nauttinut matkatreffimaailman ylä- ja alamäistä ja olet innoissasi siitä, mihin matkasi vie sinut. Jos sinulla on oma Travel Unravelled -kysymyksesi, laita meille DM viestiä Instagramissa @hostelworld. Kuulemme sinusta mielellämme!

Lataa Hostelworld-sovellus ja aloita ihmisten tapaaminen heti varauksen tekemisestä lähtien

Saatat myös pitää…

Travel Unravelled: Matkustaminen: Vastaukset kysymyksiisi

LGBTQ-matkustajan vinkit elinikäisten ystävien hankkimiseen soolomatkailun aikana

Get the App. QRGet the App.
Get the App. QR  Get the App.