Utover grensene med The Broke Backpacker: Will Hattons inspirerende forretningsmessige odyssé

Language Specific Image

Alt begynte med en rastløs lengsel etter noe annet, etter et liv som knitret, sprakk og spratt av mer … Mer energi, mer risiko, mer belønning, flere rå opplevelser. Til syvende og sist var jeg på utkikk etter flere opplevelser, flere forbindelser og mer mening.

Dette er historien om hvordan en utfattig backpacker gikk fra å leve et røft liv på det asiatiske subkontinentet til å bli en digital nomade og serieentreprenør. En reise som til slutt førte til at en livslang drøm gikk i oppfyllelse..

Drømmen om å bygge et rått vandrerhjem i øyparadiset Bali.

Så spenn deg fast, amigos, og bli med meg når vi dykker ned i virvelvinden av et tiår fylt med seire, tap og lærdom underveis. Vi reiser jorden rundt, bestiger farlige tinder, utforsker eldgamle ruiner, knytter romantiske bånd i fjerne land, tar den ene risikoen etter den andre, kjemper mot konkurs, sover dårlig, dør nesten (et par ganger), blir inspirert og surfer på bølgene i den digitale verden.

Alt dette fører oss frem til det øyeblikket da Tribal endelig tar form, Balis eneste spesialbygde co-working-hostel for ambisiøse gründere og fjernarbeidere som trenger fantastiske fasiliteter, men som ønsker å holde seg innenfor backpacker-stemningen, backpacker-stammen, backpacker-riket ..

Så spenn dere fast, eventyrere, mens vi legger ut på en spennende reise gjennom tid og kontinenter. Dette er ikke bare en historie, det er en invitasjon til å drømme stort, til å flytte egne grenser og til å forlate skrivebordet for å skape et liv som kombinerer lidenskap, formål og en ubønnhørlig jakt på frihet.

Er du klar?)

I. Reisen begynner

En gang var jeg bare en sjenert og keitete guttunge, slik mange av oss har vært på et eller annet tidspunkt i livet. Planen min var å verve meg til Royal Marines, for jeg følte at det var det eneste som kunne gjøre meg til et dyktig og selvsikkert menneske med ferdigheter. Det virket som en smart investering av tiden min.

Dessverre knuste en alvorlig skade i en alder av 19 år drømmene mine til ørsmå sandkorn. Jeg ble deprimert, sengeliggende, overvektig og svært engstelig.

Men innerst inne i den rastløse sjelen min fantes det en liten gnist som lengtet etter noe annet. Noe større enn det vanlige. Jeg bestemte meg for å ta store sjanser, reise langt, være modig, sette meg selv langt utenfor komfortsonen og enten utvikle meg eller dø på veien.

Jeg fant akkurat nok motivasjon til å lytte til dette kallet, og ble raskt drevet inn i en verden av eventyrreiser. Jeg hadde 3000 dollar til rådighet, brukte 600 dollar av dem på flyreiser og la ut på et to år langt eventyr gjennom India.

Og jeg stoppet aldri.

Alt som skulle til, var ett eneste skritt – et troens sprang ut i det ukjente. Bevæpnet med min trofasteOsprey-ryggsekk og en umettelig nysgjerrighet, våget jeg meg utenfor allfarvei og fordypet meg i verdens levendevev.

Jeg sov i eldgamle fort, templer og togstasjoner. Jeg surfet på over femti sofaer over hele India, møtte og bodde hos fantastiske mennesker og lærte om nye kulturer og synspunkter. Jeg prutet, jeg lagde min egen mat, jeg lagde forferdelige armbånd som jeg solgte for en ørliten og forferdelig fortjeneste, jeg lærte meg å snakke med hvem som helst..

Jeg elsket det. Hvert eneste sekund.

Det handlet ikke om å krysse av på en liste, nei, det handlet om å omfavne erfaringene som skulle ende opp med å forme meg til den jeg er i dag. Det handlet om å utfordre ALT jeg kjente til, omfavne ubehag og finne trøst i det ukjente.

Jeg haiket, jeg sov i huler, jeg sov på togstasjoner, jeg slo leir, jeg vandret, jeg gikk milevis for å spare 50 cent på en tuk tuk-tur, jeg jobbet i et økologisk hageprosjekt, jeg gjorde alt jeg trengte for å utforske, for å vokse, for å presse meg ut av komfortsonen og vokse som menneske.

Ingenting kunne stoppe meg – og jeg hadde bare så vidt begynt. Jeg hadde ingen plan… Jeg ville bare FØLE noe. Jeg ville bli mer selvsikker, mer dyktig, jeg ville forvandle den engstelige og ærlig talt ganske følsomme sjelen min til noe som kunne holde ut. Veien var læreren min, og jeg var ivrig, men hvordan kunne jeg bli på veien for alltid?

II. Fra backpacker til digital nomade: Utviklingen utfolder seg

Før den ydmyke lille reisebloggen min ble til, startet den som en samling håndskrevne notater jeg sendte til andre reisende. Ting utviklet seg, og plutselig hadde vi en liten e-postliste med rundt 40 personer som lidenskapelig fulgte med.

Folk elsket eventyrfortellingene mine, og etter hvert som de utviklet seg, ble jeg oppfordret til å bli “proff”. Jeg meldte meg på en skrivekonkurranse, vant 100 dollar og brukte pengene til å registrere domenenavnet.

Og slik bleThe Broke Backpacker født.

Til å begynne med var det rett og slett en plattform der jeg delte mine egne reisehistorier og refleksjoner over livets vakreste forviklinger. Men etter hvert utviklet den seg til å bli en kraftfull ressurs for ambisiøse backpackere, med praktisk informasjon om hvordan man kan reise på budsjett og komme seg ut på meningsfulle eventyr.

Etter hvert som jeg fordypet meg i en verden av nettbasert entreprenørskap og begynte å finne ut hvordan man kan være digital nomade, begynte jeg også å dele mine erfaringer og innsikter med leserne mine. Jeg har alltid bestrebet meg på å være transparent og dokumentere ikke bare gevinster, men også tap og erfaringer.

Jeg ville at andre skulle vite alt som var verdt å vite om hvordan de kunne bygge opp sine egne inntektsstrømmer for å kunne reise på lang sikt og droppe skrivebordet en gang for alle.

Min misjon var å bevise at nesten hvem som helst kan reise hvis de er villige til å gå ut av komfortsonen. Jeg ville utfordre forestillingen om at reising bare er for de få privilegerte ved å vise nøyaktig HVORDAN man kan gjøre det.

Og det synes jeg at jeg gjorde en ganske god jobb.

III. Seire underveis: Milepæler og prestasjoner

Når jeg ser tilbake på reisen min som reiseblogger, har det vært en utrolig berg- og dalbane. Det har vært eventyr (så mange), mange gjennombrudd og viktige øyeblikk som har bidratt til å forme denne veien.

Jeg kommer aldri til å glemme den gangen jeg bega meg ut på dristige ekspedisjoner til land som Venezuela, Iran og Pakistan. Disse reisemålene ga meg ikke bare uforglemmelige opplevelser, men ble også en av grunnene til at bloggen min begynte å få vind i seilene – folk ble virkelig tiltrukket av de rå beretningene mine fra disse reisedagene.

Jeg husker spenningen jeg følte da noen av historiene mine ble publisert på kjente nettsteder som BBC og Daily Mail. De første tilbakekoblingene var gull verdt, de satte søkelyset på arbeidet mitt og tiltrakk seg et større publikum. Det var en klar bekreftelse på at jeg var på rett vei, og det motiverte meg til å jobbe videre.

Da jeg bestemte meg for å reise over land fra England til Papua Ny-Guinea, begynte ting virkelig å endre seg. Selv om jeg bare kom meg rundt halvparten av veien (jeg kommer tilbake…), førte det meg inn i noen ganske ville eventyr.

Jeg haiket gjennom hele Iran, giftet meg med en persisk prinsesse, oppdaget Pakistans forunderlige landområder og bestemte meg for å prøve nye territorier. Jeg startet mitt eget reiseselskap og tok med meg publikum på spennende reiser gjennom Pakistans mest storslåtte fjell og daler.

Turselskapets suksess ga meg økonomiske midler til å investere ytterligere i The Broke Backpacker. Jeg utvidet teamet mitt og ansatte dyktige skribenter som delte min lidenskap for reiser og historiefortelling. Sammen fokuserte vi på å mestre søkemotoroptimalisering (SEO) og å finne uutnyttede nisjer. Det var en konstant læringsprosess, men resultatene var forbløffende.

Etter hvert begynte den beskjedne lille reisebloggen min å få vind i seilene. Fra bare 14 brukere i september 2013 vokste den til et blomstrende nettsamfunn med over en million månedlige besøkende i løpet av åtte år. Jeg kunne ikke ha forestilt meg en slik enorm vekst da jeg startet denne reisen!

Etter hvert som nettstedet ble stadig mer populært, innså jeg raskt hvor viktig det var å bygge sterke innholdssiloer. Jeg ville tilby leserne mine mer enn bare reisehistorier; jeg ville gi dem praktisk informasjon som kunne hjelpe dem med å planlegge sine egne eventyr – Every. Fricking. Hvor.

Backpacking-guidene våre, som megaguiden til backpacking i Europa, ble en hjørnestein i innholdet vårt og et høyt elsket format på nettet. Vi begynte med utstyrsguider og ga leserne våre råd om hvordan de kunne velge riktig utstyr og spare penger underveis. Vi sørget forå dekke temaer utover det typiske reisestoffet, fra guider om hvordan manunngår utbrenthet på reise og styrker den mentale helsen, til hvordan man blir en ansvarlig reisende og reduserer sitt plastavtrykk.

Sakte, men sikkert opparbeidet vi oss et rykte som en pålitelig informasjonskilde, og publikum merket at skribentene våre var ekte eventyrere med erfaring fra virkeligheten. Denne autentisiteten ga gjenklang, og snart hadde vi bidragsytere fra alle verdenshjørner som levde som blakke backpackere og delte historiene sine med oss.

Siden den gang har jeg utvidet kunnskapen min til et par andre virksomheter, blant annet noen flere nettsteder og en dropshipping-virksomhet som selger grunnleggende backpackerutstyr som hurtigtørkende reisehåndklær og hengekøyer til vårt eksisterende publikum. Det har vært en morsom og interessant tid!

Det var selvfølgelig helt til det største skiftet vi har vært vitne til i livet vårt.

IV. Vanskelig lærdom: Feil og tilbakeslag

Bør vi i det hele tatt snakke om Covid? Kanskje kort. Det var tøft på alle måter, og det var en veldig tøff tid å drive en reiseblogg.

Jeg gikk fra å tjene gode penger hver måned til å bruke et femsifret beløp i måneden av sparepengene mine (og jeg hadde bare hatt sparepenger i omtrent et år da nettstedet endelig hadde tatt av for fullt) bare for å holde teamet mitt sysselsatt og hjulene i gang.

Utstyrsfirmaet mitt, Active Roots, måtte legges ned da fraktkostnadene steg med vanvittige 400 % globalt, og vi måtte gi opp et varelager til en verdi av 20 000 dollar – det var skikkelig kjipt.

Forholdet til kona mi Nina, min persiske prinsesse som jeg traff da jeg haiket i Iran, gikk i stykker i denne perioden, og jeg endte opp med å drikke mye i omtrent et år. I løpet av denne tiden gjorde jeg noen store feil og opplevde flere store tilbakeslag.

Reiseselskapet jeg grunnla , somledet ekspedisjoner til Pakistan, og som hadde vært et viktig skritt på veien, slet veldig hardt i denne perioden, men jeg fortsatte å støtte det økonomisk og betalte lønningene til de lokalt ansatte og partneren jeg hadde kjøpt inn etter å ha drevet det alene i et par år for å hjelpe meg med å utvide det og lede ekspedisjonene.

Jeg lærte mye av det jeg gjorde her. Jeg hadde store bange anelser om fyren jeg kjøpte inn for å hjelpe meg med prosjektet, og han var den eneste personen hunden min noen gang prøvde å angripe… Jeg burde ha lyttet til den kloke eventyrhunden min, for denne fyren viste seg å være ekstremt manipulerende og uærlig.

For å gjøre en lang historie kort, så gikk samarbeidet i vasken. Dette var en viktig lærdom for meg, og jeg lærte meg verdien av å bremse opp, ikke ta følelsesmessige beslutninger og ta meg tid til å søke ekstern rådgivning. Dessverre ga jeg opp min andel av selskapet og forlot det fordi jeg måtte få dette giftige forholdet ut av livet mitt, og på det tidspunktet, i en tåke av dårlige beslutninger, virket det som et godt trekk. Det var et forferdelig trekk, faktisk den verste feilen jeg noensinne har gjort.

I løpet av den svært utfordrende tiden med Covid lærte jeg nok en gang at suksess ikke er lineær, at det er opp- og nedturer, tilbakeslag, fiaskoer og lærdom. Det er vel egentlig bare en fiasko hvis du ikke lærer noe, men jeg fikk i hvert fall noen svært dyre lærepenger, både økonomisk og følelsesmessig, i løpet av denne tiden.

Jeg doblet innsatsen, tok meg sammen og jobbet hardt for å posisjonere The Broke Backpacker for et comeback ..

V. Fødselen av en visjon: Tribal tar form

Etter å ha reist og bygget opp virksomheter på veien i noen år, begynte det å tynge meg at jeg måtte sjonglere all moroa og alt maset. Jeg ønsket fortsatt å utnytte det beste ved backpacker-livsstilen, men på dette tidspunktet drev jeg flere forskjellige virksomheter. Og jeg jobbet lange dager for å få det hele til å gå rundt.

Det varda ideen omTribal ble til. Balis første spesialbygde co-working-hostel. Min lille baby 🙂

Jeg har alltid hatt lyst til å bygge et vandrerhjem – jeg tror mange reisende går gjennom den tankeprosessen, det er helt naturlig. Og etter å ha opplevd både det beste og det verste i så mange år, visste jeg nøyaktig hva jeg ville tilby folk.

Jeg så også et hull i markedet. Som yrkesreisende hadde jeg mange utfordringer med å finne overnattingssteder som tilbød pålitelig Wi-Fi, stille soner og rikelig med ladepunkter. Når du kombinererdette med god kaffe, deilig mat, svømmebasseng og et mektig biljardbord… BOOM, så har du et vandrerhjem for digitale nomader.

Tribal hadde som mål å skape et sted der jobb og eventyr gikk sømløst over i hverandre. Konseptet var mer enn bare et vandrerhjem; det var en visjon om et levende sted som ga næring til både personlig og profesjonell utvikling. Det var mange tilbakeslag underveis, så det ble virkelig et bevis på hvor viktig det er å drømme stort og gjøre drømmene til konkret virkelighet.

Målet var å designe et sted som ikke bare tilbød de viktigste fasilitetene for digitale nomader, men som også skapte en følelse av fellesskap og samarbeid blant gjestene. Jeg tror virkelig at vi har skapt noe helt spesielt, og vi har bare så vidt begynt 😉

VI. Fellesskapets kraft: Tribals innvirkning

Åvære digital nomade på Bali kan være en ensom opplevelse. Her på Tribal prøver vi å samle folk og gi dem alt de trenger for å gjøre en god jobb, samtidig som de har tilgang til et fellesskap med..

Vi har store planer om å utvide fellesskapet med filmkvelder, foredrag om entreprenørskap og kanskje til og med retreats i nær fremtid. På sikt har vi planer om å åpne flere vandrerhjem i og utenfor Indonesia.

Tribal er ofte fullbooket, og det har vært fantastisk å være vitne til at så mange unge gründere og digitale nomader har besøkt stedet for å knytte kontakter og utveksle ideer. Vi gjør mye sammen med lokalsamfunnet, og vi har et flott team av entusiastiske lokale som jobber sammen med oss.

Vi jobber fortsatt med å finne ut hvordan vi kan betjene publikum best mulig, og vi legger til en rekke ekstra goder: flere private rom, AC-møterom som kan leies på timebasis..

Det er så mye mer vi ønsker å gjøre! Men du må bare følge med og komme tilbake, eller enda bedre – bare følg oss på Instagram😉

VII. Erfaringer fra reisen: Innsikter og erfaringer

Å reflektere over et tiår med eventyrreiser og entreprenørskap har gitt meg mange innsikter og transformative erfaringer. Disse erfaringene har ikke bare formet min personlige reise, men jeg tror også at det finnes gullkorn her som kan tjene som rettesnor for både ambisiøse eventyrere og digitale nomader.

Å omfavne det ukjente er kjernen i enhver ekstraordinær opplevelse. Magien utfolder seg når vi går utenfor komfortsonen. Det er gjennom øyeblikk med ekstremt ubehag at vi oppdager vårt sanne potensial, avdekker skjulte talenter og avdekker skjønnheten som finnes utenfor disse grensene.

Veien dit er ikke alltid like lett; det oppstår utfordringer, planer kommer ut av kurs og uforutsette omstendigheter setter vår besluttsomhet på prøve. Det er i disse øyeblikkene at motstandsdyktighet og tilpasningsdyktighet blir vår største ressurs, slik at vi kan snu oss rundt, finne alternative løsninger og fortsette fremover med urokkelig besluttsomhet.

Å balansere lidenskap og formål, samtidig som vi forblir nysgjerrige, positive, optimistiske og humoristiske, er nøkkelen til å finne tilfredsstillelse på denne ekstraordinære reisen. Det er i skjæringspunktet mellom personlig vekst og yrkesutøvelse at den sanne æren finnes!

Min egen reise har vært et bevis på den forvandlende kraften i opplevelsesreiser, nettbasert entreprenørskap og jakten på drømmer. Fra den spede begynnelsen med en reise drevet av reiselyst til etableringen av Tribal er dette en historie som viser de ubegrensede mulighetene som ligger foran dem som våger å forfølge drømmene sine.

Avsluttende visdomsord

Så, kjære med-eventyrere, jeg håper min personlige historie inspirerer dere til å begi dere ut på deres eget ekstraordinære eventyr.

Jeg håper den har bidratt til å gi næring til ilden i dere – ilden som får dere til å oppsøke nye horisonter, omfavne det ukjente og skape et liv som legemliggjør selve essensen av frihet.

Drøm stort. Følg lidenskapen din. Og husk at reisen ikke bare er en destinasjon, men en stadig utviklende og spennende dans mellom seire, tap og uvurderlig lærdom underveis.

Til vi møtes igjen 🙂

Get the App. QRGet the App.
Get the App. QR  Get the App.