Coast to Coast USA: Se, hvor et tog kan føre dig hen.

Language Specific Image

Jeg var i New York City i forbindelse med en international universitetsudveksling; jeg nød de lange gåture i Central Park, sjove samtaler på Brooklyn Surf Bar, skøre danse på magiske hustage, hemmelige speakeasy-barer og dejlige jazz- og jamsession-aftener. Men efter seks måneder, hvor jeg vågnede op og læste guidebøger om Californien, artikler om vestkysten og så videoer om surfere og californiske musikere, havde jeg truffet min beslutning. Efter eksamen pakkede jeg alle mine ejendele sammen og sendte dem tilbage til Italien, tog min store rygsæk på og begyndte min rejse fra østkystens bølger til vestkystens bølger.

Jeg drømte om Californien. At komme dertil var for vigtigt for mig til bare at hoppe på et fly og træde ind i Cali 8 timer senere. Jeg ville gøre mig fortjent til det; krydse hver kilometer land mellem mig selv og min drøm. Jeg ville ikke springe over staterne; jeg ville gå på dem, skridt for skridt, smage luften, nyde himlen og røre ved hvert eneste stykke land, jeg kunne. Så jeg købte en togbillet og valgte at tage den lange vej, som Eddie Vedder synger.

National Railroad Passenger Corporation (AMTRAK) tilbyder en skræddersyet togrejse på tværs af landet; du køber din billet til den faste pris af 459 dollars og planlægger din rejse derfra. Det eneste, du skal gøre, er at overholde den tidsplan, du har lavet med selskabet, før du tager af sted (hvilket gik imod min nyfundne rejsefilosofi). I sidste ende lykkedes det mig at følge tidsplanen, og jeg nød det så meget, at jeg ikke en eneste gang ønskede, at jeg havde lejet en bil.

Cross country train trip - Montauk

Jeg fik min sidste øl og yucca-fritter på min yndlingsbar i New York, The Surf Bar, og jeg forlod mit kollegieværelse. Det første officielle AMTRAK-tog skulle have bragt mig fra New York City til Chicago to dage senere, men for at få den perfekte bølge til bølge-tur hoppede jeg på et tog i Penn Station i stedet og kørte østpå til Long Island. Jeg kørte hele vejen gennem Hamptons indtil Montauk. Brisen, de kolde bølger og surferne, der red på dem, fik mig til at føle, at jeg befandt mig på siderne i Finnegan’s Barbarian Days – A Surfing life. Kaldet fra Stillehavet var så højt som aldrig før, og jeg var klar til det, og til alt derimellem.

New York, New York – Chicago, Illinois

Torsdag den 19. maj 2016 kl. 9:45

Wrigley Hostel

Cross country train trip US - ticket

Jeg havde reserveret et sæde på toget, men så snart jeg hørte om observationsvognen, vidste jeg, at jeg måtte have et sæde der. På lange ture tilbyder AMTRAK en fantastisk togvogn med glassider og -top og sæder, der kan drejes 360 grader. Jeg blev hurtigt forelsket i observationsvognen, det var en fuldstændig fordybende oplevelse. Jeg havde 10-15 medrejsende med mig, og vi havde alle fundet os til rette i vognen til de kommende timers smukke naturlandskaber på tværs af enorme stater. Det var også meget forfriskende at have en pause fra internettet, det føltes, som om vi var midt ude i ingenting. Min playliste for turen var historierne fra de fremmede, der sad omkring mig, mens vi delte hinandens selskab. Vi fik et nyt medlem i observationsvognen i Indiana; en kvinde, hvis navn jeg ikke kan huske… Men jeg husker, at jeg elskede at lytte til hende, da hun forklarede sin hat; det var en mørkegrøn cowboyhat, og den var fuld af lapper, våbenskjolde og brocher, som hun havde samlet fra alle de steder, hun havde været, eller mennesker, hun havde mødt. Hver eneste kilometer på den togtur var tilfredsstillende.

Buddy Guy's Legends concert

Buddy Guy’s Legends, Chicago, Illinois

Turen sluttede i Chicago, og byens energi var smittende. Jeg brugte de næste to dage på at gå rundt i Lake Michigans lyseblå vand og besøge Millennium Park, tage billeder foran The Bean (Cloud Gate), forestille mig nogen optræde i Jay Pritzker Pavilion, nyde noget klassisk blues i Buddy Guy’s Legends Club og tilfældigt løbe ind i en gadefotograf fra Kenya, som inviterede mig til en fotoudstilling. Jeg sprang nogle “must see” turistattraktioner over, men jeg opdagede meget mere af det skjulte byliv i stedet.

Chicago, Illinois – Denver, Colorado

Hostel Fish

Inspirato

Gadekunst i Denver, Colorado

De varme pandekager, der var inkluderet i min reservation på vandrerhjemmet, var den perfekte begyndelse på det næste eventyr. Jeg tog mit sidste billede i Chicago og satte kursen mod skiltet for Route 66 foran Union Station. Jeg hoppede på min 5 California Zephyr, klar til den 15 timer lange rejse i observationsvognen. Jeg besluttede at tilbringe den første time i mit sæde og vente på, at observationsvognen kaldte til solnedgang. Meddelelsen kom lidt tidligere, end jeg havde forventet, og jeg var ikke helt klar til at gå derhen endnu. Jeg hørte nogen og vendte mig om for at møde Martin og Teo, to unge fyre fra Belgien. De prøvede at tale til mig, men jeg havde svært ved at forstå dem på grund af deres tykke accent. Det viste sig, at de var gymnasievenner på en rejse efter deres eksamen. Vi gik hen til observationsvognen sammen, som de ikke vidste eksisterede, så jeg var glad for at dele den med dem! Jeg elsker tilfældigt at løbe ind i den slags mennesker.

Solopgangen kom, og jeg var på vej til en ny destination: Denver.

Hostel Fish - bunk bed

Hostel Fish, Denver, Colorado

Denver Union Station var smuk, lille og stille, især tidligt om morgenen. Jeg havde faktisk ikke reserveret et hostel, men det lykkedes mig at finde et sted at efterlade min tunge rygsæk på Hostel Fish. Jeg boede i en blandet sovesal med ni personer, som havde fantastiske køjesenge i tre etager! Jeg vandrede gennem Denver, for vild, tog billeder, besøgte Platte River, spiste lækre falafler og hummus på græsset og talte om livet og følelser med en fremmed ved navn Dave i Art District. Dave var en buddhist fra Canada, som lige var vendt hjem fra fire måneders isolation, mediation og ensomhed i et kloster i Indien. Jeg kan stadig mærke den fred, han udstrålede. Den næste dag var jeg opsat på at nå Red Rocks Amphitheatre; et sted, jeg altid havde drømt om at se selv. Der er ingen offentlig transport derhen, så jeg besluttede at blaffe for at gøre min drøm til virkelighed. Bare det at stå over amfiteatret, der strakte sig ud over klipperne, fik mig til at forestille mig Jimi Hendrix på scenen i 1968, høre Bono og U2 på deres War Tour i 1983 og mærke vibrationerne fra Ben Harpers guitarstrenge. Mine forældre havde fortalt mig om dette sted så ofte, at jeg ville ønske, de kunne have været der sammen med mig og oplevet det.

Red Rocks Amphitheatre

Red Rocks Amphitheatre, Denver, Colorado

Denver (Colorado) – Glenwood Springs (Colorado)

Stater, der krydses: Colorado

Tog: California Zephyr

Afgang: Denver (Denver Union Station), Colorado

Tirsdag den 24. maj 2016 kl. 8.05

Ankomst: Glenwood Springs (GSC), Colorado

Tirsdag den 24. maj 2016 kl. 13:00

Starlight Lodge

On the road to Glenwood Springs

Jeg forlod Hostel Fish tidligt om morgenen. Det var meningen, at jeg skulle hoppe på det næste tog og køre direkte til San Francisco, men en lokal kvinde fortalte mig, at jeg ikke kunne forlade Colorado uden at stoppe i Glenwood Springs. Jeg gik til AMTRAKs billetkontor og fik tilføjet et 2-dages stop, men måtte opgive en dag i San Francisco og en i Venice Beach for at få det. Glenwood Springs lå ca. 5 timer fra Denver, den korteste togtur, jeg havde, men Colorados bjerge, Colorado-floden og den blå himmel med hvide, bløde skyer gjorde det lige så fantastisk. Jeg følte det, som om jeg var midt i Alperne, i en bjerglandsby, der var glemt af alle. Luften var køligere, hvilket gjorde de naturlige varme kilder så meget mere behagelige! Ved de varme kilder kom fire fyre ud af en lille gul bil og undrede sig over, hvor jeg var på vej hen med min store rygsæk. De havde lige afsluttet deres semester på University of San Diego og var på vej tilbage til New York. Vi endte med at tilbringe aftenen sammen, svømme i det varme, sunde vand, spille musik, tage billeder og dele vores oplevelser. En af fyrene var fra Hawaii, som er en anden destination, jeg har været besat af, og jeg kunne ikke lade være med at stille ham spørgsmål om øerne. Jeg ville ikke have mødt disse mennesker, hvis jeg havde lejet en bil…

House in a field

Glenwood Springs (Colorado) – San Francisco (Californien)

Stater, der krydses: Utah, Nevada

Tog: California Zephyr

Afgang: Glenwood Springs (GSC), Colorado

Torsdag den 26. maj 2016 kl. 12:00

Ankomst: San Francisco (Emeryville), CA bus til centrum (20 min)

Fredag den 27. maj 2016 kl. 18:00

HI San Francisco Downtown Hostel

Cross country rain trip - writing on the train

De 6 timer i California Zephyr til San Francisco var der, hvor jeg mødte de mest indflydelsesrige mennesker på min rejse. Jane og Greg var et 80-årigt par, som var fuldstændig afhængige af eventyr. De fortalte mig, at de på deres 40-års bryllupsdag havde krydset USA på cykel. Jeg var forelsket. Jeg mødte også Devin og Allie, som var to venner fra Iowa, der var på vej til Hawaii for at besøge den hawaiianske del af hendes familie. De så ud til at komme fra en slags hippieeventyr og henrykkede togvognen ved at spille på en gammel akustisk guitar og synge nogle spirituelle sange. Vi tegnede fantasidyr sammen, hvilket tiltrak en fyr ved navn Jake. Han var en glasskulptør fra de nordlige skove i Californien. Jake viste os nogle af sine værker, omhyggeligt pakket ned i en sølvkuffert. Jeg viste ham nogle fotografier af glasarbejdet i Venedig og af øen Murano, som han lovede at besøge en dag, og det gjorde han så to år senere.

Jane on the train

Jane på California Zephyr

San Francisco tog fuldstændig fusen på mig. Jeg vandrede op og ned ad gaderne og følte nogle gange, at jeg var ved at klatre op ad vejen, fordi de var så stejle. Jeg elskede følelsen af at være i en storby fuld af kreativitet og ideer, og jeg elskede at fare vild i Haight District, fødestedet for 1960’ernes hippiebevægelse. Jeg kunne høre Janis Joplin synge Oh lord, won’t you buy me a Mercedes Benz og de andre store melodier fra den psykedeliske rock-æra. Jeg brugte timer på at tage billeder af Painted Ladies og de farverige victorianske huse. Jeg elskede Linden Road og Hayes Valley, hvor skulptøren David Bests trætempel står. Jeg elskede at tage en lur i Golden Gate Parks græs og at dele en hel dag med en venlig kvinde ved navn Sue, en 70-årig japansk kvinde, der havde boet i San Francisco i de sidste 30 år. Vi tog til Japan Centre, hvor jeg fik mit livs bedste sushi på restaurant Isubone. Senere drak jeg en fantastisk udsigt over SF fra Sausalito, krydsede Golden Gate Bridge og gik amok, mens jeg så junitågen tykne omkring broen fra den båd, der skulle sejle mig tilbage til SF.

People under the stairs

Mandag den 30. maj, min sidste dag i SF, besluttede jeg at tage en dagstur til Santa Cruz, et af de mest berømte surfsteder i historien. Et tog fra Emeryville bragte mig til San Jose Diridon Train Station, hvor Highway 17 Express Bus bragte mig til Downtown Santa Cruz på 45 minutter. Jeg var på en mission for at besøge Santa Cruz Surf Museum.

Surfer Statue

San Francisco (Californien) – Los Angeles (Californien)

Stater, der krydses: Californien

Tog: California Zephyr, Pacific Surfliner Tog

Afgang: Emeryville Station (San Francisco)

Tirsdag den 31. maj 2016 kl. 10.00

Ankomst: Los Angeles (Union Station)

Tirsdag den 31. maj 2016 kl. 11:00

PodShare Arts District

Folk Music Center

Folkemusikcenter, Claremont, Los Angeles, Californien

Jeg forlod San Francisco om morgenen, det var min sidste togtur. Jeg flyttede mig ikke fra min observationsvogn før kl. 23. Jeg blev velsignet med den bedste udsigt, jeg overhovedet kunne ønske mig på min sidste rejse: en solnedgang langs Pacific Highway. Jeg har ikke tal på, hvor mange nætter jeg tilbragte i New York med at forestille mig dette øjeblik. Det var magisk at se noget, jeg havde forestillet mig i mit hoved så længe, manifestere sig for mine øjne. Los Angeles var kaotisk og enorm. Det var en vanvittig myretue i evig bevægelse sammenlignet med New York eller San Francisco. Jeg sprang de almindelige attraktioner over med undtagelse af HOLLYWOOD-skiltet og observatoriet, det var betagende at se byen fra det udsigtspunkt. Endelig tog jeg en times bustur og kørte 33 miles til Claremont. Denne by ligger i den østlige udkant af LA County og er fødestedet for mit idol: Ben Harper. Jeg tilbragte hele dagen i Folk Music Centre, som blev åbnet af Ben Harpers bedsteforældre i 1958 – endnu en drøm, der gik i opfyldelse.

Los Angeles City (Californien) – Venice Beach (Californien)

Transport: bil – blaffer – 20 min.

Afgang: Los Angeles Union Station

Lørdag den 4. maj 2016 kl. 10.00

Ankomst: Venice Beach Skate Park

Lørdag den 4. maj 2016 kl. 10:30

Samesun Backpackers Venice Beach Hostel

Venice Beach

Mit sidste stop var i Santa Monica, enden på den historiske Route 66 og min bølge til bølge-rejse.

Jeg tog et øjeblik til at reflektere over, hvor jeg var startet, og hvor langt jeg var kommet – fra Montauk (New York) til Californien. Mit hostel lå lige bag den berømte Venice Beach Skate Park, hvor jeg tilbragte timer hver dag med at kigge på skaterne. Jeg gik lange ture ved havet ved begyndelsen og slutningen af hver dag; gennem de pulserende Venice-gader og menneskemængder. Jeg tilbragte tre timer på en bænk på strandpromenaden og tog billeder af forbipasserende; det var et sjovt antropologisk eksperiment. Bagefter oplevede jeg fusion street food i det trendy Abbot Kinney-område og surfede med min australske ven fra high school.

Det var en fantastisk måde at afslutte en fantastisk tur på.

Venice Beach skatepark

Get the App. QRGet the App.
Get the App. QR  Get the App.