Hvorfor alle bør arbejde på et hostel mindst én gang

Language Specific Image

Jeg havde rejst gennem Argentina, Chile, Bolivia, Peru, Ecuador, og nu var jeg ankommet til det land, som jeg havde hørt så meget om … Colombia. “Bare vent,” havde nye venner sagt med vidende smil på læberne. “Åh mand, jeg ville ønske, at jeg skulle tilbage dertil”, sagde andre på vej i den modsatte retning. “Misforstå mig ikke, andre steder er fantastiske. Colombia er bare bedre.” Jeg hørte det igen og igen.
Jeg lyttede til disse tips og planlagde fem uger i landet, idet jeg antog, at det ville give mig rigelig tid, før jeg tog til Brasilien og derefter hjem til Storbritannien. Men det tog mig mindre end fem minutter at blive forelsket i Colombia. Så den plan røg hurtigt ud af vinduet… Efter cirka halvanden uge var jeg helt betaget. Af menneskene, deres smil, deres holdninger, deres prioriteter. Af varmen, landskabet, larmen. Efter tre uger følte jeg mig hjemme. Livets tempo føltes rigtigt. Efter en måned havde jeg fået den type venner, man ikke bare giver en high five og går sin vej. Jeg havde ikke lyst til at rejse. Ingen kunne tvinge mig til det. Jeg skulle ingen steder. Men jeg havde et problem: Hvordan kunne jeg blive, når mine svindende midler betød, at jeg snart skulle overleve på en diæt af gratis hostel-morgenmad og en empanada i ny og næ? Heldigvis fik jeg uventet et sted at bo. En ven fortalte mig om Casa Elemento, et hostel på toppen af et bjerg i Sierra Nevada-bjergkæden, som blev drevet af hendes gode venner, og som hun straks ville tage mig med til. “På toppen af et bjerg, siger du? Hvor dejligt.” Så vi tog af sted.

For at komme til Casa Elemento skal man enten køre på motorcykel eller vandre op gennem junglen. Vi valgte at vandre. Vi ankom, svedige og trætte, men det var det hele værd på grund af udsigten – sneklædte bjergtoppe foroven, tæt jungle og en by forneden og det Caribiske Hav, der glimtede i det fjerne. Netop som jeg snurrede rundt i begejstrede cirkler og så deres træhus, poolen, ejernes imødekommende ansigter og deres piece de resistance – en gigantisk hængekøje, der passede til en hyggefest for 20 personer – tilbød Jean, en af ejerne, mig en kop te … PG Tips for at være præcis. Nu havde jeg rejst i fem måneder, og i den tid havde jeg ikke kunnet finde en ordentlig kop te nogen steder, og jeg havde forsøgt… desperat. Sukker i lange baner hjalp ikke, og dobbeltposer var meningsløse. Måske var det vandreturen, måske var det det faktum, at vi kiggede ned på rigtige skyer, men jeg måtte kæmpe for at holde tårerne tilbage af ren glæde, mens jeg drak af det blå campingplastikkrus med et cigaretmærke i siden. Det var et perfekt øjeblik, og jeg tænkte: “Det her er dejligt, jeg vil spørge, om jeg må blive!”
Banden bød mig velkommen i deres fold med det samme, og jeg kom hurtigt i gang med det frivillige arbejde. En typisk dag på Casa Elemento startede med, at jeg stod tidligt op for at sætte den vigtige kaffe over. På trods af den tidlige vækning var det et utroligt tidspunkt på dagen at være den eneste, der var vågen. Når jeg havde fyldt urnen og ryddet op efter de nyindkøbte smågrise, som viste sig at være i stand til at flygte fra enhver form for indhegning, benyttede jeg lejligheden til at løbe en tur gennem junglen, eller jeg sad bare og beundrede udsigten. Nogle dage, faktisk de fleste, kunne jeg høre brøleaber svinge sig gennem junglen nedenunder, tukaner kom forbi, og parakitter kastede sig over poolen. Jeg har aldrig været et smukkere eller mere fredfyldt sted.
Der var så mange gode ting ved at være der og gøre det, jeg gjorde. For det første føltes det godt at føle sig nyttig efter måneder uden noget egentligt formål. Uanset om jeg malede, redte senge, bagte, serverede øl eller bare minglede, føltes det aldrig som arbejde. Ed, Andrew, Jean og Jack havde arbejdet hårdt for at gøre Casa Elemento til et hjem væk fra hjemmet, og det var sådan, det føltes – som om vi bare sørgede for, at gæsterne i vores hjem havde det godt og var glade.
Vi vidste aldrig, hvem der ville ankomme på en given dag, eller hvem vi ville møde. Nye venner kunne dukke op bag på en motorcykel eller dukke frem fra junglen, ligesom jeg havde gjort, og mit job var at byde dem velkommen, give dem mad og vand og få en snak. Og der var meget at snakke om, vi havde trods alt meget til fælles … alle var rejsende, der var ude for at se verden, også for at få tingene til at give mening og aktivt lede efter det, der gør dem lykkelige. At opdage, at man har så meget til fælles med fremmede dag ud og dag ind, får en til at føle sig som en del af noget. Det giver mening, at man hurtigt danner venskaber med mennesker, der ønsker at opleve livet, se ting, besøge steder og virkelig leve. Min tid der var en konstant cyklus, hvor jeg mødte seje mennesker, der gjorde seje ting.

Langt det bedste ved min tid i Casa Elemento var at lære ejerne at kende – mennesker, der havde fundet dette hjørne af Colombia, som de heller ikke ville forlade, og i stedet for at affinde sig med at vende tilbage til et “normalt liv”, besluttede de at gøre deres drøm til virkelighed. De tog en chance, og det gav pote – de arbejdede hårdt hver eneste dag, og de arbejder stadig hårdt på at gøre Casa Elemento til et af de bedste hostels i Colombia, og det er lykkedes for dem. Det var utroligt at være sammen med mennesker, der var så engagerede i at gøre alt, hvad der skulle til for at gøre stedet perfekt. Jeg ved, det lyder som en stor kliché, men jeg mener det, når jeg siger, at min tid der inspirerede mig. Det fik mig til at sætte mig ned og finde ud af et par ting. Hvad holdt jeg lige så meget af som de mennesker, jeg arbejdede for? Hvad ville jeg med glæde arbejde lige så hårdt for? Hvordan kunne mit liv se ud, hvis jeg forfulgte det, jeg ønskede, lige så utrætteligt, som de havde gjort? Min tid der fokuserede mig. Det fik mig til at indse, hvilken retning jeg ønskede og havde brug for at pege mig selv i, når tiden kom til endelig at forlade det bjerg.
Hvis man ikke har den luksus at have tid, kan det at rejse være en trættende række af forskellige stop. To nætter her, tre nætter der, et og andet sted, hvor man bliver hængende lidt længere, men altid med et øje på datoen. Hvis du kan, så tag dig tid, bliv der… især hvis et sted taler til dig. Vælg et sted, som du har lyst til at lære at kende. Tænk over, hvad du kan tilbyde, og vær parat til at gøre en indsats og blive beskidt. Jeg er ikke særlig dygtig, men jeg var opfindsom og ivrig, og så kan jeg male vægge som en mester, bage kager, der får dig til at græde rigtige tårer, og snakke med hvem som helst. Sådan var det bare. Alle kan gøre det. Bare sørg for, at hvis du gør det, er du villig til at bidrage til nogens vision. Du hjælper dem med at realisere deres ambitioner, husk og respekter det.
Frivilligt arbejde gav mig tiltrængt tid til at stå stille og samle tankerne om alt det, der var kommet før det. Alle de mennesker og steder, jeg var suset forbi på min vej dertil, alle de ting, jeg havde set, gjort og lært. Det gav mig mulighed for at indse, hvad jeg nu vidste om mig selv efter at have brugt noget tid på faktisk at lytte, og lade det synke ind. Det gav mig mulighed for endelig at finde ud af, hvad der gjorde mig lykkelig, og hvad der ikke gjorde. Det gav mig plads til at finde ud af, hvor jeg ønskede, at mit liv skulle bevæge sig hen. Den viste mig, hvad der kan komme ud af hårdt arbejde, og tændte min ambition og tro på, at jeg også er mere end i stand til at opnå mine drømme … og af disse grunde anbefaler jeg den til jer alle.
Gæsteindlæg af Amy Baker

Get the App. QRGet the App.
Get the App. QR  Get the App.